tirsdag, april 09, 2013

Mengde

Bitt av løpebastillen leser man kanskje side opp og side ned om treningsfilosofi og program. . Noe som har slått meg er mengden man må løpe. Minst 6 mil dersom man skal anse det som sannsynlig å i det hele tatt prestere mer enn bermen på de lengre løp. I begynnelsen ristet jeg på hodet av tanken på å komme opp i 5-6 mil i uka, men nå etter nesten ett år med delvis sammenhengende trening begynner jeg nærme dette nivået.


Har skrellet bort alle andre tulleaktivteter i Endomondo, ettersom jeg faktisk sykler bittelitt og forsøker noen skippertak i treningsstudio (Pre-sommer-muskler-på-stranda-prosjekt), men siste halvåret har fokuset vært pure løping. Ukessnittet de siste månedene har ligget på 4 mil i uka, og med våren i anmarsj skal jeg forsøke øke enda litt for å komme opp på 5 tallet.

Nå er ikke kun mengde viktig, men vistnok også hvordan man løper denne mengden, fordelt på behaglige rolige turer, intervaller, tempo, terskeløkter, fartslek og langturer.  For meg kommer nesten denne fordelingen av seg selv basert på dagsform og lyst, med unntak av intervaller som krever gjennomføringsfokus fra min side, det gjør litt mer vondt enn vanlig. Som en tommelfingerregel bør man ha 1 stk intervalløkt, 1 stk terskel/tempo økt og 1 stk langtur i uka, og når kroppen tillater det, spe på med rolige turer mellom disse øktene. I begynnelsen måtte trenger man hviledager mellom disse 3 kjerneøktene, men etter en periode (5-6 mnd) er det faktisk vært mulig å legge inn noen flere økter. Kroppen venner seg til treningen.






Ingen kommentarer: