tirsdag, april 02, 2013

GPS

Klarer meg ikke uten GPS klokka på tur. Her får man hjelp i pose, sekk, bag og koffert.

1) Man slipper loggføre treningen manuelt
2) Mange fine nettsider du kan laste opp økten til, som gir deg oversikt og statistikk
3) Få Live sekundering på runden mot en tidligere økt

Jeg sverger til Garmin gps klokker. Startet med å løpe med en Edge 305 (for sykkel) i hånda. Investerte så i en Forerunner 305. Brukt 610 siste året, og er nå på en Forerunner 910XT.
610 er super som dagligdags ut i tillegg, men lider dessverre av en merkelig produksjonsfeil som gjør at baksiden ruster.


Min første løpsklokke. 
Denne har loggført ca 130 mil
Siste tilskudd. Veldig fornøyd.
Kan til og med telle svømmetak i vann...











Når jeg kommer hjem fra løpeturen blir den automatisk lastet opp til pc'n klokken synkroniserer mot. Agenten på PC'n laster deretter turen opp til Garmin Connect. I tillegg laster jeg selv opp turene på Endomondo og Strava. Endomondo bruker jeg pga kjekke oversikter. Strava benyttes pga geniale funksjoner på innlagte segementer av løpeturen. Her blir du automatisk sammenliknet med andre personer som  har løpt samme segmenter (dvs deler) av din løype. Segmentene blir enten automatisk opprettet (dersom det er en motbakke) eller manuelt opprettet dersom du ønsker å spore både deg selv over tid eller sammenlikne deg mot andre. Er litt vanskelig å holde de rolige turene rolig pga dette.


Fort gjort at jeg bruker lengre tid foran pc etter treningen enn selve tiden brukt på trening....

En som har satt seg godt inn i dette er DCRainmaker. Det du ikke finner av utstyr her er ikke verdt å bruke tiden på.

Ingen kommentarer: